Archief
EdanZ gaat door!
Nieuwsbrief van donderdag 9 november 2023
Onderstaand de laatste Nieuwsbrief.
(Wil je op de hoogte gehouden worden via de EdanZ nieuwsbrief, Meld je dan aan)
Beste lezer van de EdanZ’ nieuwsbrief,
Recent is er ontzettend veel gebeurd rondom EdanZ. De kans is groot dat je hier wat van hebt meegekregen. In deze nieuwsbrief proberen we je een zo goed mogelijke update te geven over alles wat er gaande is (geweest).
Bemoeienis van de Gemeente Groningen
Eind september ontving EdanZ verontrustend nieuws. De gemeente schreef de verhuurovereenkomst te ontbinden, dit was tegen de liggende huurafspraken in. De gemeente wilde op deze locatie een wijkcentrum vormgeven. Dit leidde toch erg veel onrust en pro-actieve beweging binnen de organisatie, betrokkenen en zelfs de gemeenteraad. Binnen no time stond er een daverend actieteam (EdanZ OPEN) klaar dat zich inzette voor het behoud van EdanZ. Het resultaat was 2700 ondertekende petities ‘Red EdanZ’. En 125 persoonlijke brieven aan de gemeenteraad (er hoeven niet meer brieven verstuurd te worden).
Inmiddels heeft de gemeente toegegeven dat het huurcontract niet voor eind 2025 ontbonden kan worden. Dit betekent dat EdanZ haar activiteiten op deze locatie kan voortzetten.
Reorganisatie & Kandidaatsbestuur voor EdanZ
Er staat op dit moment een nieuw kandidaatsbestuur klaar, dat een toezichthoudende en beleidsmatige functie zal bekleden. EdanZ is bereid proactief met de gemeente en reeds betrokken partijen samen te werken om zowel een duurzame toekomst voor EdanZ als een stevige wijkfunctie vorm te geven. Het kandidaatsbestuur zal toezien dat het operationele functioneren op een mens-duurzame manier wordt vormgegeven.
EdanZ heeft jouw hulp en betrokkenheid nodig!
EdanZ is ooit van start gegaan met een stevige groep van 30 vrijwilligers, dit zijn er nu slechts 7. Het spreekt voor zich dat de belasting op de schouders van de dragers op dit moment niet in balans is. Onze wens is om in korte termijn een stevige vrijwilligersorganisatie te ontwikkelen! De komende 2 maanden willen wij toewerken naar meer dan 30 vrijwilligers. Daarnaast willen wij een kring gemotiveerde betrokkenen verzamelen die kunnen meedenken over (beleidsmatige keuzes voor) een duurzaam EdanZ.
EdanZ zoekt vrijwilligers en betrokkenen
Wil jij je als vrijwilliger inzetten voor het succes en voortbestaan van EdanZ? In eerste instantie zoeken wij vrijwilligers voor facilitaire taken. Het gaat om de functie van:
Gastheer of Gastvrouw, ‘host’, in de centrale ruimte (1 dienst is +/- 5 uur in de week).
Je zorgt voor de facilitaire taken die horen bij het ontvangen van huurders en bezoekers. Is sociale interactie jouw sterke punt? Of steek je liever de handen uit de mouwen? Beide vaardigheden zijn zeer welkom! De dienst wordt namelijk samen met een andere vrijwilliger gedraaid. Tijdens je dienst is er ruimte om te onderzoeken wat je voor EdanZ kan/wil betekenen, en kan er mogelijk vorm worden gegeven aan jouw persoonlijke ambities en talenten.
Voel je dat je iets voor EdanZ wilt betekenen, maar twijfel je aan jouw inzet en belastbaarheid, doordat je misschien een re-integratie-project of meer persoonlijke ondersteuning nodig hebt? Neem dan ook contact met ons op. Samen onderzoeken we wat er voor jou mogelijk is.
Voel je een ‘JA’ óf een ‘misschien lijkt me dat leuk’ voor vrijwilligerswerk? Stuur dan een mailtje naar: vrijwilliger@edanz.nl
Meer informatie en wat je ervoor terugkrijgt lees je op www.edanz.nl/vacatures
Wil je als betrokkene meedenken, meeluisteren of steunen in de vormgeving van een duurzaam EdanZ? Stuur dan een mailtje naar: betrokkene@edanz.nl.
Voor Betrokkenen – 18 november 16.00-18.00 Openbare vergadering
Voel je dat jouw hart betrokken is bij wat er in EdanZ gebeurt, wil je meedenken, meeluisteren of steunen in de vormgeving van een duurzaam EdanZ, stuur dan een mailtje naar: betrokkene@edanz.nl, dan voegen we je toe aan de maillijst.
Er zal regelmatig een Openbare Vergadering gaan plaatsvinden, waar we beleidsmatige lijnen en vraagstukken voor EdanZ uiteen zullen zetten. Jouw mening, inbreng, observaties of bijdrages zijn welkom. Je bent welkom om aan te sluiten in de centrale ruimte van EdanZ. Na afloop eten we gezamenlijk een maaltijd uit de keuken van de Verbinders (€10,- pp.)
Wil je komen, stuur dan even een mailtje naar: betrokkene@edanz.nl
Actiegroep
De actiegroep heeft haar grootste taak volbracht: EdanZ zal voorlopig op deze locatie blijven! Dit betekent niet dat er geen actie meer nodig is. Voel je dat je, ondanks dat de grootste klus geklaard is, bij de huidige actiegroep wilt aansluiten; neem dan contact op met edanzopen@gmail.com.
De actiegroep gaat zich nu onder andere focussen op het organiseren van community avonden om het voortbestaan van EdanZ te vieren. Als het je leuk lijkt om hieraan mee te werken wordt je inzet op voorhand van harte gewaardeerd.
Vacatures
Er staat een kandidaat-bestuur klaar, en wij willen de aanzet maken naar een gezond toekomstbestendig EdanZ.
Toeziend Houdend Bestuur (4-5 leden): Ondanks dat er een kandidaatsbestuur (3 leden) klaarstaat, willen we een nette sollicitatieprocedure doorlopen voor toeziend houdende bestuur van EdanZ. Voor het bestuur zijn ambitieuze mensen nodig die EdanZ een warm hart toedragen en daarnaast bestuurlijke en beleidsmatige ervaring en ambitie hebben. We verwachten van je dat je beleidsmatige grote lijnen kunt uitzetten en de uitvoering daarvan kunt bewaken. +/- 2 uur per week. Specifiek missen we iemand met ervaring en competentie op gemeentelijk beleid en iemand die het bestuur kan ondersteunen over subsidies en financieringen.
Zakelijk Coördinator: Wij zoeken naar iemand met ervaring en affiniteit bij het reilen en zeilen van een vrijwilligersorganisatie, zaalverhuur, administratieve werkzaamheden en ambitie voor een beleidsmatige aanpak. +/- 32 uur per week (betaald)
Adviesraad: We zoeken naar zeer ervaren mensen die vanuit verschillende disciplines een adviserende rol kunnen vervullen richting het bestuur, het management en samenwerkingspartners. +/- 1-2 uur per maand.
Voor interesse kun je mailen naar kandidaatbestuur@edanz.nl
Samen maken we EdanZ mogelijk!
Oud en nieuw feest – Samen 2024 in!
We willen iedereen uitnodigen om samen het nieuwe jaar in te gaan. Én we hebben wat te vieren! Het zal een prachtige gevulde avond worden, vol workshops, dans & lekker eten. Wil je bijdragen aan het programma, mail dan naar: ramon@igniteme.nl.
Kijk voor meer informatie & tickets op: www.samen2324.nl
Activiteiten voor de komende periode
Op de EdanZ agenda vind je een overzicht van de actuele activiteiten. Jullie zijn wellicht gewend aan het prachtige en inspirerende overzicht van deze activiteiten in de nieuwsbrief. Helaas missen we op dit moment nog de handen en voeten om dit te doen. Daarom verwijzen we naar bovenstaande link voor de agenda. 😉
Tot ziens bij EdanZ,
Warme groet van het EdanZ team,
Verhuur: Stefan, Yamen en Kay
Kandidaat-bestuur: Wanda, André en Ramon
Protocol Stichting EdanZ november 2021
Beste huurders, deelnemers en medewerkers,
Middels dit protocol stellen we iedere bezoeker van EdanZ op de hoogte wat wij doen en wat wij vragen om de veiligheid van iedereen zo goed mogelijk te waarborgen. Een 100% veilige werkomgeving is niet te garanderen. Daarom doen we hierbij een dringend beroep op ieders eigen verantwoordelijkheid.
Met ingang van 13 november 2021 gelden de volgende aanvullende maatregelen in de openbare ruimten zoals de Centrale Ruimte en
de lange gang:
* het dragen van een mondkapje
* het bewaren van de 1,5 meter afstand
Bij de hoofdingang staat een tafel met desinfecterende handgel en mondkapjes.
Algemene maatregelen & gezondheidsverklaring
- We hebben aangepaste protocollen voor reiniging en hygiëne. Dit houdt in dat wij extra schoonmaken met desinfecterende middelen.
- De ruimtes worden door de docent/huurder aan het begin en het eind van een sessie en/of activiteit en in elke pauze geventileerd. Het heeft de voorkeur de ruimtes waarin zich meerdere mensen bevinden de gehele tijd te ventileren -> ramen en deuren open.
- We hanteren per ruimte een maximaal aantal aanwezigen dat gehandhaafd dient te worden op basis van 1,5 meter afstand.
- Indien het binnenplein gebruikt wordt, dient ook de 1,5 meter afstand gehanteerd te worden, het is aan een ieder hier verantwoordelijk mee om te gaan.
Kom op tijd, echter niet eerder dan 10 minuten voor aanvang van de activiteit (huurders mogen eerder komen om de ruimte voor te bereiden), sessie of afspraak. Blijf in de Centrale Ruimte wachten tot je opgehaald wordt of aangegeven wordt dat er doorgelopen kan worden naar betreffende ruimte.
- Neem in de gang en in de Centrale Ruimte alsjeblieft je eigen verantwoordelijkheid voor het bewaren van afstand. Is dit anders, voel je dan vrij om de ander daarop vriendelijk aan te spreken.
- Neem je jas, tas, rugzak of koffer mee naar de ruimte waar de activiteit, sessie of je werk is.
- In het toilet is een oppervlakte spray met een doekje aanwezig. Wij vragen iedere gebruiker het toilet voor gebruik schoon te maken.
- Op de toiletdeur hangt een bordje met vrij en bezet: er mag 1 persoon per keer naar binnen.
MATERIALEN
- Neem bij voorkeur je eigen materialen mee naar de les. Bijvoorbeeld een yogamat, meditatiekussen en deken.
- Gebruik van een meditatiekussen of yogamat is alleen mogelijk als de cursist een schoon kussensloop en/of grote badhanddoek mee heeft.
- De materialen worden uitgedeeld door de docent en worden niet door de cursisten zelf gepakt. Ook het terugleggen gebeurt door de docent.
GEZONDHEIDSVERKLARING
Wij willen je vragen onderstaande vragen voor jezelf te beantwoorden.
Wanneer je één of meerdere van deze vragen met ‘ja’ beantwoord, kun je niet deelnemen aan de cursus/workshop en neem je contact op met de docent om je af te melden.
Door deel te nemen aan de cursus/workshop verklaar je alle vragen met ‘nee’ te beantwoorden.
- Heb je nu corona?
- Heb je nu huisgenoten / gezinsleden met corona?
- Ben je korter dan 2 weken geleden genezen van corona?
- Heb je één of meerdere van de volgende symptomen: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid, verhoging (37,5 tot 38° C), koorts (meer dan 38° C)?
- Heb je huisgenoten / gezinsleden met benauwdheidsklachten en / of koorts?
- Ben je in thuisisolatie?
Dus: - Blijf thuis als je klachten hebt of als je huisgenoten klachten hebben of hebben gehad in de afgelopen 2 weken: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, moeilijke ademhaling, koorts (38⁰C of meer), gewrichtspijn, smaak-of reukverlies
- Was regelmatig je handen met zeep (ook na bijv. hoesten, niezen)
Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog - Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten, gooi deze daarna weg en was je handen
- Houd 1,5 meter afstand van elkaar
- Schud geen handen
- Krijg je klachten tijdens je verblijf bij EdanZ dan verzoeken wij je om naar huis te gaan.
- Onze docenten, trainers, therapeuten, medewerkers en vrijwilligers blijven thuis bij alle klachten die op corona kunnen wijzen: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, moeilijke ademhaling, koorts (38⁰C of meer), gewrichtspijn, smaak-of reukverlies.
N.B. Dit protocol is een dynamisch document, dit betekent dat het aangepast wordt wanneer er vanuit de overheid en het RIVM gewijzigde maatregelen bekend gemaakt worden.
Wat vragen wij van de huurders?
- Het volgen van de “algemene maatregelen” en deze delen met de deelnemers
- Er kunnen afhankelijk van de grootte van de studio’s en opstelling van bijvoorbeeld stoelen, yogamatten of in een cirkel zitten op de grond maximaal 7 tot 14 mensen in een studio.
- Voor de sessieruimtes zijn 2 tot 4 personen toegestaan
- Neem zelf een gevulde waterfles mee
- Indien je een kan thee/koffie wenst, dan deze graag van te voren bestellen en aangeven voor hoeveel personen, de koffie/thee in de ruimte/studio zelf nuttigen
- Verblijf zoveel mogelijk in de betreffende studio/ruimte en het verzoek is indien van toepassing – veel activiteiten – de andere toegangsdeuren te gebruiken als entree en uitgang voor de deelnemers
- Voor het ventileren en oppervlakte reiniging van de gehuurde ruimte vragen wij tevens je medewerking
- De bar en de keuken zijn alleen toegankelijk voor medewerkers Edanz
Wat vragen wij van de deelnemers:
- Het volgen van de “algemene maatregelen en de gezondheidsverklaring”
- Je bent welkom 10 minuten voor aanvang van de activiteit/sessie
- Neem zelf een gevulde waterfles mee
- Verblijf zoveel mogelijk in de betreffende ruimte en verlaat na beëindiging van de activiteit/sessie het pand
- De bar en de keuken zijn alleen toegankelijk voor medewerkers Edanz

Heb jij op dit moment om de een of andere reden geen betaald werk en wil je graag richting een positieve dag invulling die bij jou past? Bij Edanz kun je in een warme en begripvolle omgeving werkritme en ervaring op doen en een bijdrage leveren aan een inspirerende community van mensen en ondernemers. Bij ons gaat het in eerste instantie om dat jij bij ons kan leren/doen wat jij belangrijk vindt en je samen met ons kan groeien.
Edanz is een centrum voor groei waar studio’s worden verhuurd voor workshops, dans, yoga of meditatie en muzikale en creatieve activiteiten. Ook zijn er ruimtes voor vergaderingen, therapie en sessie.
We hebben plekken beschikbaar voor mensen die een bijdrage willen leveren aan het team van de hosts/gastheer/gastvrouw en dagelijkse leiding.
Werkzaamheden
Samen draag je zorg voor dat:
- bezoekers zich welkom voelen.
- er een prettige sfeer is in de centrale ruimte.
- er aantal licht huishoudelijke taakjes worden verricht, zoals het zetten van koffie/thee, passende muziek, sfeervol maken, het in- en uitruimen van de vaatwasser, de was.
- tijdens de lunch en het avondeten bestellingen noteren en afrekenen.
Je hoeft geen ervaring te hebben op het gebied gastheer/vrouw en dagelijkse leiding. Affiniteit met de functie is fijn. Ook hoef je geen ervaring te hebben met de diverse activiteiten bij Edanz, wel leuk is: Als je wilt kun je gratis meedoen aan alle Edanz-events.
De werktijden bestaan uit een of meerdere dagdelen die in overleg kunnen worden ingevuld. Edanz is 7 dagen in de week geopend van 09.00 tot 22.30. We gaan ervan uit dat we voor iedereen wel passende werktijden kunnen vinden.
Deze vrijwilligersfunctie is ook geschikt als participatiebaan.
Ben jij op zoek naar een uitdagende vrijwilligersbaan in een inspirerende omgeving?
Neem dan contact met ons op:
T.a.v. Marta Langereis
mlangereis@edanz.nl
050 8539262
Read More